søndag 7. september 2014

Sjokoloadecookies

Cookies er godt.
Det er ekstra gøy når jeg kan bake disse sammen med venninna mi.


Tidsforbruk:
10 min på å ordne ingrediensene
15 min til å røre sammen alt
30 min til å la deigen hvile i kjøleskap
10 min til å legge cookies på brettet
40 min steking (kortere tid ved mindre porsjon)
10 min avkjøling
Totalt: ca 2 timer

Antall: ca 50 stk (Dette er en stor porsjon)

Ingredienser:
300 g smør
4 egg
5 dl sukker
1 liter hvetemel
4 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
100 g mørk sjokolade


Finn fram alle ingrediensene.


Start med å smelte 300 gram smør på lav varme. (Styrke 3)


Knekk eggene oppi bollen.
Mål opp 5 dl sukker og hell oppi.


Sett mikseren på full styrke og miks til det blir eggedosis.
Mens eggedosisen mikses kan du gjøre de andre tingene.


Mål opp 1 liter hvetemel.


Mål opp 4 ts bakepulver og 2 ts vaniljesukker. 
Det går fint å ha det oppi melet.


Knus sjokoladen til små biter.
Åpne papiret og se om det er igjen noen store biter, disse kan du dele med en kniv.



Nå er eggedosisen ferdig.
Hell oppi melet, bakepulveret, vaniljesukkeret og smøret.
Rør sammen på lav styrke.


Prøvesmak!


Ha oppi sjokoladebitene og rør sammen med ei sleiv.


Hell deigen over i en mindre bolle og sett den i kjøleskapet.
La den stå der i minst 30 min.


Slå på stekeovnen på 180 grader.
Finn fram stekeplater og legg bakepapir på dem.
Bruk to skjeer og legg små boller av deig på plata.
Husk mellomrom, kjeksene siger utover under steking.


Sett i kjeksene i stekeovnen.
Det skal være 180 grader.
Stek hvert brett i ca 10 min.


Flytt de ferdig stekte kjeksene over på ei rist og la dem avkjøle seg.


Så er det bare å legge kjeksene på et fat og spise.


1 kommentar:

  1. Da er eg nødt å kjøpe egg og sjokolade i morgen,
    disse så virkelig gode ut :)

    Flink du er ;)

    Vibbedille :)

    SvarSlett