onsdag 2. januar 2013

Juleavslutningskake

Til klassens juleavslutning bakte jeg en av mine favorittkaker. 



Tidsforbruk: 
15 min å lage røra
25 min steking
Tilsammen under 1 time.

Ingredienser:
300 g sukker
2 ts vaniljesukker
6 ts bakepulver
600 g hvetemel 
100 g sammalt hvete

200 g smør
1 liter vaniljesaus

Pynt:
Perlesukker
Glitterstrø



Start med å sette på stekeovnen på 175 grader.


Mål opp 300 g sukker, 2 ts vaniljesukker, 6 ts bakepulver, 600 g hvetemel og 100 g sammalt hvetemel.
Ha alt oppi en bolle og rør rundt.


Mål opp 200 g smør. Sett en kjele på kokeplata og slå på middels varme. Ha smøret oppi kjelen for å smelte det. Når halvparten har smeltet skrur du ned plata til laveste varme. Rør litt.


Når smøret er smeltet tar du en litersboks med vaniljesaus og heller oppi smøret.


Rør til vaniljesausen og smøret har blandet seg ordentlig.
Hell blandingen oppi bollen med alt det tørre i.


Rør og rør til alt har blandet seg og du ikke ser melet lengre.


Finn fram langpanna og smør denne med smør. Jeg har brukt flytende smør på flaske.
Dette er en ypperlig aktivitet for småbrødre som vil hjelpe til.


Hell røra over i langpanna.
Pynt med perlesukker og annet glitter.

Sett kaka i stekeovnen som nå er 175 grader varm. 
Stekes i 25 min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar